Blog

Rozwiązywanie konfliktów oparte na potrzebach

Anna Han

Jesteś dorosłym, który widząc konflikt między dziećmi nawykowo reaguje rozstrzyganiem i proponowaniem gotowych rozwiązań lub wymierzaniem kary (czasem zwanej konsekwencją)? Chciałbyś reagować inaczej – zrezygnować z roli rozjemcy i stać się wsparciem dla dziecka w konstruktywnym radzeniu sobie z konfliktem?

Istnieje taki sposób rozwiązywania konfliktów, w którym uwzględnia się potrzeby i uczucia wszystkich stron, i wspiera je w wyrażeniu siebie oraz wypracowaniu rozwiązania i zadośćuczynienia.

W efekcie dorosły w konflikcie nie staje się rozjemcą, a jest wsparciem dziecka w konstruktywnym poradzeniu sobie z konfliktem.

Rozwiązywanie konfliktów skoncentrowane na potrzebach wywodzi się z NonViolent Communication (Porozumienie Bez Przemocy). Opiera się na prostej metodzie nazywania emocji, potrzeb i opisywania zdarzeń językiem faktów.

Takie podejście do konfliktów niesie ze sobą wiele korzyści:

  • rozwijanie samoświadomości (nazywanie co się ze mną dzieje, jakie mam uczucia, co jest ważne)
  • uczenie prowadzenia dialogu prowadzącego do podejmowania decyzji z uwzględnieniem potrzeb wszystkich stron
  • tworzy okazję do doświadczania naturalnych konsekwencji (np. emocje drugiej osoby)
  • tworzy okazję do samodzielnego decydowania jak się zachować (np. coś zniszczyłem – proponuję rekompensatę, którą zaakceptuje druga strona)

Badania nad mózgiem potwierdzają przebieg procesu, który aż nazbyt dobrze znamy z autopsji. Gdy człowiek jest pod wpływem silnych emocji, jego zdolności poznawcze, w tym funkcje wykonawcze, takie jak planowanie, kontrola i percepcja są zaburzone.

Struktury podkorowe – układ limbiczny i mózg gadzi “odcina” logiczną część naszego mózgu, więc działamy instynktownie i nie jesteśmy w stanie myśleć racjonalnie. Nazywanie potrzeb, uczuć, opisywanie zdarzenia przy użyciu faktów przywraca połączenie z logiczną częścią mózgu, dzięki czemu jesteśmy w stanie działać konstruktywnie.

Dokładniej o tych procesach można przeczytać w książce Dana Siegala Psychowzroczność.

Umiejętność rozwiązywania konfliktów w sposób, który wspiera relacje przyda się każdemu, a w szczególności:

  • rodzicom,
  • nauczycielom, pedagogom, osobom pracującym z dziećmi,
  • młodzieży,
  • osobom dorosłym, które chcą działać w paradygmacie uwzględniania potrzeb wszystkich stron przy znajdowaniu rozwiązań sytuacji konfliktowych.

Można ją rozwijać poprzez:

warsztaty NVC, warsztaty rozwiązywania konfliktów w oparciu o potrzeby, warsztaty kręgów naprawczych, a także artykuły i książki.

Autor: Anna Han, trener komunikacji empatycznej

W najbliższym czasie polecamy warsztat „Konflikty przez pryzmat potrzeb”

https://fundacja-trampolina.org.pl/event/otworz-oczy-na-potrzeby-poglebiony-kurs-nvc-w-edukacji/

Recommended Posts

dobrostan, Erasmus+

Pilna rekrutacja uzupełniająca na IIT na Węgrzech. Dostępne 2 miejsca.

Jeśli jesteś trenerem komunikacji empatycznej lub chcesz nim zostać i zależy Ci na rozwijaniu kompetencji w obszarze dbania o dobrostan psychiczny (również w środowiskach wielokulturowych), mamy dla Ciebie świetną wiadomość! Nasz projekt „Empatia dla empatycznych – dbanie o siebie, gdy wspieramy innych”, finansowany z programu Erasmus+, jest już w fazie realizacji.  W rekrutacji uzupełniającej szukamy […]

Anna Han
"NVC" "LivLarsson"

W mocy i we wrażliwości – Powerful & Vulnerable

„W mocy i we wrażliwości” Co się dzieje gdy wrażliwość spotyka się z odpowiedzialnością? To szkolenie umożliwi Ci eksplorację tego, co potrzebne by będąc w swojej mocy, być jednocześnie połączonym z emocjami. Będziemy pracować z procesowaniem wstydu, naprawą błędów, z budowaniem zaufania na nowo – zarówno do siebie jak i w relacjach. Wyjdziemy poza samą […]

Anna Han

Ogłoszenie rekrutacyjne

Witajcie, Naszą intencją jest dotrzeć z informacją o projekcie do trenerów i osób chcących nabyć kompetencje trenerskie i rozwinąć umiejętności facylitowania w obszarze Nonviolent Communication. „Empatia dla empatycznych – dbanie o siebie gdy wspieramy innych” – projekt o takim tytule uzyskał dofinansowanie z programu Erasmus w 2024 roku i będzie realizowany w 2025 roku.  Projekt […]

Anna Han