Blog

Rozwiązywanie konfliktów oparte na potrzebach

Anna Han

Jesteś dorosłym, który widząc konflikt między dziećmi nawykowo reaguje rozstrzyganiem i proponowaniem gotowych rozwiązań lub wymierzaniem kary (czasem zwanej konsekwencją)? Chciałbyś reagować inaczej – zrezygnować z roli rozjemcy i stać się wsparciem dla dziecka w konstruktywnym radzeniu sobie z konfliktem?

Istnieje taki sposób rozwiązywania konfliktów, w którym uwzględnia się potrzeby i uczucia wszystkich stron, i wspiera je w wyrażeniu siebie oraz wypracowaniu rozwiązania i zadośćuczynienia.

W efekcie dorosły w konflikcie nie staje się rozjemcą, a jest wsparciem dziecka w konstruktywnym poradzeniu sobie z konfliktem.

Rozwiązywanie konfliktów skoncentrowane na potrzebach wywodzi się z NonViolent Communication (Porozumienie Bez Przemocy). Opiera się na prostej metodzie nazywania emocji, potrzeb i opisywania zdarzeń językiem faktów.

Takie podejście do konfliktów niesie ze sobą wiele korzyści:

  • rozwijanie samoświadomości (nazywanie co się ze mną dzieje, jakie mam uczucia, co jest ważne)
  • uczenie prowadzenia dialogu prowadzącego do podejmowania decyzji z uwzględnieniem potrzeb wszystkich stron
  • tworzy okazję do doświadczania naturalnych konsekwencji (np. emocje drugiej osoby)
  • tworzy okazję do samodzielnego decydowania jak się zachować (np. coś zniszczyłem – proponuję rekompensatę, którą zaakceptuje druga strona)

Badania nad mózgiem potwierdzają przebieg procesu, który aż nazbyt dobrze znamy z autopsji. Gdy człowiek jest pod wpływem silnych emocji, jego zdolności poznawcze, w tym funkcje wykonawcze, takie jak planowanie, kontrola i percepcja są zaburzone.

Struktury podkorowe – układ limbiczny i mózg gadzi “odcina” logiczną część naszego mózgu, więc działamy instynktownie i nie jesteśmy w stanie myśleć racjonalnie. Nazywanie potrzeb, uczuć, opisywanie zdarzenia przy użyciu faktów przywraca połączenie z logiczną częścią mózgu, dzięki czemu jesteśmy w stanie działać konstruktywnie.

Dokładniej o tych procesach można przeczytać w książce Dana Siegala Psychowzroczność.

Umiejętność rozwiązywania konfliktów w sposób, który wspiera relacje przyda się każdemu, a w szczególności:

  • rodzicom,
  • nauczycielom, pedagogom, osobom pracującym z dziećmi,
  • młodzieży,
  • osobom dorosłym, które chcą działać w paradygmacie uwzględniania potrzeb wszystkich stron przy znajdowaniu rozwiązań sytuacji konfliktowych.

Można ją rozwijać poprzez:

warsztaty NVC, warsztaty rozwiązywania konfliktów w oparciu o potrzeby, warsztaty kręgów naprawczych, a także artykuły i książki.

Autor: Anna Han, trener komunikacji empatycznej

W najbliższym czasie polecamy warsztat „Konflikty przez pryzmat potrzeb”

https://fundacja-trampolina.org.pl/event/otworz-oczy-na-potrzeby-poglebiony-kurs-nvc-w-edukacji/

Recommended Posts

Budowanie wewnętrznej mocy

Świętujemy! Zakończyliśmy pomyślnie kolejny projekt współfinansowany ze środków programu Unii Europejskiej Erasmus+. W ramach projektu „Budowanie wewnętrznej mocy, by nieść moc światu” dziesięć trenerek Trampoliny wzięło udział w szkoleniach International Intensive Training, organizowanych przez Center for Nonviolence Communication. Głównym celem szkolenia było rozwijanie świadomości i umiejętności w zakresie: posługiwania się językiem Porozumienia bez Przemocy, dbania […]

Anna Han
Narzędzia do rozwiązywania konfliktów

Empatia – kompetencje przyszłości

Łatwość odnajdywania się młodych osób w świecie cyfrowym, odbierania i nadawania komunikatów obrazkowych i filmowych, nie jest w stanie całkowicie zastąpić bezpośrednich relacji i nie eliminuje trudnych sytuacji takich jak: konflikt, który trzeba rozwiązać czy trudna decyzja do podjęcia, z którą trzeba się zmierzyć. Raport Instytutu Badań nad Przyszłością na University of Phoenix Research Institute […]

Anna Han

Podsumowanie roku 2020

Publikacja „Moc Empatii”, wydana w 2019 roku w ramach projektu „Moc Empatii w konfliktach” cieszyła się popularnością. W 2020 roku pobrało ją ze strony fundacji 120 osób. Przybyło ponad 50 nowych osób obserwujących stronę fundacji na facebooku. Na stronie fundacji można pobrać karty uczuć i potrzeb – kolorowanki, do pracy z dziećmi. Realizowany projekt „Słuchać […]

Anna Han