Co to jest konflikt? Jak podejść do konfliktów?
Seria artykułów „Moc empatii w konfliktach”:
- Co to jest konflikt? Jak podejść do konfliktów?
- Kluczowe założenia Porozumienia bez Przemocy
- Sprawiedliwość naprawcza: nadzieja na odbudowanie najważniejszych relacji
- Rodzaje konfliktów
- Narzędzia do rozwiązywania konfliktów
Co to jest konflikt? Jak podejść do konfliktów?
Jeśli widzisz tylko jedno rozwiązanie, to nie rozpoznałeś właściwie problemu.
Marshall B. Rosenberg
W sali zebrało się 15 różnych osób. Poproszeni o podniesienie ręki, jeśli w życiu zdarzają im się konflikty – podnieśli wszyscy. Osoby w różnym wieku, różnej płci, różnych zawodów, w różnej sytuacji życiowej. Wszyscy przyznali, że w życiu doświadczają konfliktów.
Spotykamy też takich ludzi, którzy twierdzą, że w ich życiu konfliktów nie ma.
Zacznijmy od uporządkowania, co to znaczy konflikt. Zaczerpniemy tutaj z podejścia NVC (Nonviolent Communication, Porozumienie bez Przemocy), czyli postawy opartej o perspektywę potrzeb, które są motorem naszych działań oraz traktowanie uczuć jako sygnału o zaspokojonych lub niezaspokojonych potrzebach.
Definicja konfliktu w nurcie NVC
Do konfliktu dochodzi gdy istnieją dwie aktualne, na pozór sprzeczne, potrzeby. Każda strona ma pomysł na działanie (strategię), które zaspokoi tę potrzebę, i te strategie wykluczają się wzajemnie.
Przykład:
Para planuje co będzie robić w zbliżający się weekend; on proponuje wyjście do pubu z przyjaciółmi, ona chce wyjechać pod namiot nad jezioro. Pozornie nie ma szans, żeby znaleźli wspólne rozwiązanie. Jednak, gdy zastanowią się, o co tak naprawdę im chodzi, dlaczego chcą dokonać takich wyborów, to okazuje się, że: on chce towarzystwa, a jej zależy na kontakcie z przyrodą. Gdy to sobie uświadomią, to mogą się otworzyć na kilka innych pomysłów (strategii), na przykład ognisko w plenerze z przyjaciółmi lub wynajęcie domku na kempingu pełnym zieleni i zaproszenie tam przyjaciół.
Podejście do konfliktu w nurcie NVC
NVC daje nam bardzo konkretne narzędzia i wspiera rozwój umiejętności, które pomagają poradzić sobie w trudnych sytuacjach, mogących przerodzić się w konflikty. Przyjrzyjmy się zatem temu, co może nas wspierać w budowaniu kultury dialogu opartego o NVC i temu, co może nam przeszkadzać.
Dialog z otwartością na wspólne znalezienie rozwiązania
Umiejętność radzenia sobie z konfliktami jest jedną z kompetencji społecznych. Możemy być zaskoczeni, jakie kreatywne rozwiązania jesteśmy w stanie znaleźć.
Doświadczenie rozwiązania konfliktu, zmniejszenia napięcia między ludźmi w godny dla wszystkich sposób powoduje wzrost wzajemnego zaufania i wzmocnienie relacji, co jest bardzo cenne w dłuższej perspektywie, bez względu na to czy mówimy o relacjach prywatnych czy zawodowych.
Warto podejmować rozmowy z otwartością na znalezienie rozwiązań zaspokajających w jak największym stopniu potrzeby obu stron.
Literatura:
- Liv Larsson „Porozumienie bez Przemocy w mediacjach”
- Gabriele Lindemann, Vera Heim „Konstruktywna komunikacja w biznesie”
- Carl Plesner, Wykład 7.12.2018 „Negotiation – how to mediate your own conflicts”, International Intensive Training, Birmingham, UK
Autorki:
Anna Han
Prezeska Fundacji Trampolina, edukatorka kompetencji społecznych, HR Manager.
Sukcesy w rozwijaniu innowacyjnych projektów biznesowych i społecznych łączy z kilkunastoletnim doświadczeniem w zarządzaniu kapitałem ludzkim w dużych międzynarodowych organizacjach.
Od 2010 buduje postawę i umiejętności w stosowaniu Porozumienia Bez Przemocy (ponad 50 dni szkoleniowych z certyfikowanymi trenerami CNVC), w obszarach:
- komunikacji empatycznej i budowania relacji,
- komunikacji konstruktywnej w biznesie,
- mediacji,
- umiejętności trenerskich.
Od 2011 roku, w ramach samozatrudnienia realizuje projekty:
- rozwoju kompetencji kierowniczych,
- zarządzania kapitałem ludzkim,
- zarządzania wartościami i kulturą organizacji,
- rozwoju innowacyjnych przedsięwzięć biznesowych (organizacja turkusowa).
Od 2014 roku zarządza Fundacją Trampolina, której misją jest rozwijanie kompetencji dzieci, młodzieży i dorosłych do budowania relacji we wzajemnym szacunku.
Fundacja prowadzi:
- warsztaty umiejętności społecznych (m.in. komunikacja, rozwiązywanie konfliktów),
- programy profilaktyczne (dla dzieci i młodzieży; oferta dla szkół),
- warsztaty relacji z dzieckiem (dla nauczycieli, rodziców).
Świadomość współzależności i równowaga w czterech obszarach: fizycznym, umysłowym, duchowym i emocjonalnym, to jej recepta na życie w pełni.
Justyna Dermont-Owsińska
Certyfikowana trenerka Nonviolent Communication, coach.
Z wykształcenia ekonomistka, wiele lat pracowała w sprzedaży i tworzyła nową jakość w obsłudze klienta.
W 2014 roku powołała Fundację Boczne Drogi propagującą wychowanie i edukację bez przymusu. Jest inicjatorką i współzałożycielką Wolnej Szkoły w Zielonej Górze, opierającej się na założeniach i wartościach edukacji demokratycznej oraz Porozumienia bez Przemocy. Od 2017 roku współprowadzi Spółdzielnię Socjalną Pracownia, w której realizowane są idee współpracy i współdzielenia.
Ceni sobie wartość, jaką niesie Porozumienie bez Przemocy w rozwoju osobistym, w rozwoju organizacji i wspólnot, we wspieraniu grup i osób indywidualnych w podejściu do konfliktu i podejmowaniu decyzji. Dzieli się swoim doświadczeniem na warsztatach i sesjach indywidualnych. Prowadzi warsztaty dla rodziców i wychowawców, dla szkół i przedszkoli, jednostek penitencjarnych (aresztów i zakładów karnych), organizacji, osób zainteresowanych poprawą relacji z innymi i samym sobą.
W swojej pracy, oprócz NVC inspiruje się również IFS (system wewnętrznej rodziny), focusingiem, The Work Byron Katie, socjokracją, holakracją, a w towarzyszeniu swoim córkom w dorastaniu – podejściem Jespera Juula.
Mieszka w Zielonej Górze z rodziną: mężem, dwiema córkami i dwoma kotami.
Artykuł powstał w ramach projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Tytuł projektu: „Moc Empatii – Podniesienie kompetencji trenerskich w obszarze uczenia osób dorosłych w zakresie rozwiązywania konfliktów”.